Любопитно

Черният петък – бубонната чума за търговците по света



„Черен петък“ е името, което полицейското управление на Филаделфия за пръв път използва за петъка след Деня на благодарността – денят, в който по улиците и моловете настъпва хаос. Това не е точно любовен термин за тях.

Местната полиция обаче не е единствената, която мрази този ден. Служителите в магазините в този ден се преструват на болни, за да отсъстват от работа.

Черният петък идва в магазините и моловете в цял свят, а хората потриват ръце и следят намаленията. Как този ден обаче е получил прозвището „черен“?

Някои смятат, че след Деня на благодарността в четвъртък, ядосаните американци харчили много в петък и това пълнело джобовете на дребните търговци, което се нарича „да бъдеш на черно“.

Но не, историята защо го наричаме черен е много по-странна, разкрива „Huffington Post“.

Най-ранното използване на израза „черен петък“ датира от 1869 г. и няма нищо общо с коледното пазаруване. Това е бил денят, когато резкият спад на цените на златото предизвикал срив на пазара, ефектът от който се усещал от американската икономика с години.

Първото споменаване на Черния петък, както го познаваме, се е случило през 50-те или 60-те години на миналия век във Филаделфия и е измислено от пътната полиция, която се е страхувала от този ден.

„Полицейското управление на Филаделфия използва термина, за да опише задръстванията и претъпканите магазини в центъра“, каза Дейвид Зила, носител на „Еми“ стилист и автор на „Как да спечелим при пазаруване“.

Той отбеляза, че една от първите употреби на термина в пресата е в реклама на „American Philatelist“ от 1966 г., списание за колекционери на марки.

Черният петък е като бубонната чума

Всъщност, в статия, озаглавена „Съвети за добри човешки отношения за ръководители на компании“, публикувана в изданието „Factory Management and Maintenance“ от 1951 г., авторът описва неконтролираното отсъствие от работа в петъка след Деня на благодарността: “Петъкът след Деня на благодарността” е втората с най-тежки последствия болест след бубонната чума. Поне така го усещат тези, които трябва да изхвърлят продукцията, когато дойде „Черният петък”. Магазинът често е полупразен, а всички, които отсъстват, са болни – и могат да го докажат“.

Не е ясно дали Черният петък е бил често срещан израз през 1951 г. или авторът на статията е бил просто прозорлив, но едно е сигурно: не много хора са били фенове на този ден.

Да бъде “голям” вместо “черен”

Не е изненадващо, че търговците на дребно не харесват използването на мрачния термин “черен петък”, за да опишат един от най-натоварените им дни.

„Черният петък се присъединява към дългия списък от дни, които са придобили ново значение с течение на времето“, каза Зила.

Още през 1961 г. специалистите по връзки с обществеността се опитват да променят общественото възприятие за Черния петък. В изданието „Public Relations News“ авторът описва усилията на известен директор за връзки с обществеността да промени деня от „черен“ на „голям“, за да затвърди репутацията му на ден за семейно забавление и пазаруване.

След Черния петък идва Онлайн понеделникът

Името „Голям петък“ обаче не е запазено, но непрекъснатите усилия за положително възприятие на деня най-накрая дават резултат. Днес повечето потребители свързват Черния петък с това, което търговците на дребно виждат от увеличените продажби.

„Днес търговците на дребно не се интересуват толкова от произхода на името, колкото се възползват от световното му признание като ден, заедно с Онлайн понеделника, за да направят значителна част от годишните си продажби само за ден”, каза Зила.

Онлайн понеделникът идва веднага след уикенда, но има предимство. Вие не се натискате в магазина, а пазарувате онлайн. Засега това има ефект. През 2019 г. онлайн продажбите по време на Черния петък достигат рекордните 7,2 милиарда долара, което е с 14% повече от предходната година.

Черният петък винаги е бил тъмната страна на американското консуматорство. През годините неистовите тълпи, избиващи се за стоки с отстъпка, са довели до насилие и наранявания, включително 12 смъртни случая.

Как ще бъде тази година насред коронавируса? Ще има ли големи отстъпки, както в САЩ например стигат до 70%? Предстои да видим!


LEAVE A RESPONSE

Your email address will not be published. Required fields are marked *