Бюджетът на Варна е частично блокиран. С изключение на държавно делегираните дейности всичко останало е под въпрос. Това бе съобщено на брифинг, в който участваха председателят на Общинския съвет Тодор Балабанов и неговите заместници Христо Атанасов и Генадий Атанасов.
Пред журналисти те изразиха притесненията си, че ако областният управител оспори в съда прегласуваните във вторник от местния парламент решения, сред които тези за теглене на заем и за продажбата на имоти, има огромно вероятност въпросните решения до края на годината да не влязат в сила. Това ще наложи актуализация на бюджета и орязване на значителен брой разходи.
В Общината са постъпили редица подписки от граждани и фирми, остро възразяващи срещу връщането на решенията. Над 3 500 физически лица и повече от 25 юридически лица са настояли Общинският съвет да препотвърди позицията си за поемането на дългосрочния дълг, бе съобщено на брифинга.
Капиталовата програма на практика е блокирана. Част от приходите от Годишната програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2022 г., която бе сред върнатите от областния управител, са заделени за рехабилитация на пътната инфраструктура. „Няма как при липсата на приходи да запълним и една дупка на територията на града“, заяви председателят Тодор Балабанов. По думите му под въпрос са редица инфраструктурни проекти, сред които изграждането на ново осветление на Катедралата, ремонтът на стадион „Спартак“, покриването на открития басейна „Приморски“. Ремонтите на читалища, училища, здравни заведения, ВиК проекти в съседни села и вилни зони, които хората чакат от години, също са блокирани.
Балабанов обясни, че от годишната програма в бюджета се очакват около 20 млн. лева. „Държа да поясня, че ние не сме взели решение за продажбата на 140 дка имоти. Тази програма е прогнозен документ, част от бюджета на общината по силата на закона, и за всеки отделен имот впоследствие ще се решава по какъв начин и на каква цена да се разпореждаме с него. Процедурите са тежки, всяко едно решение трябва да мине през Общинския съвет, да влезе в сила, след което да се проведе съответната тръжна или конкурсна процедура. Всичко това мен лично ме кара да мисля, че зад привидно законосъобразни мотиви се крият едни други цели, като резултатът от това ще го видим в края на годината и следващата година“, каза още Балабанов.
На брифинга бе пояснено, че заради безпрецедентната криза разходите на общината са значително повишени при запазени размери на местните данъци и такси. „Най-вероятно ще се налага да вземаме допълнителни решения за опрощаване на вземания от определени групи хора, каквато е практиката през последните две години. Затова тази година бе необходимо да се извършат разпоредителни сделки в малко по-голям размер от обичайния“, каза Тодор Балабанов.
По думите му Община Варна не се притеснява от проверки нито от Министерство от финансите, нито от Сметната палата. „Проверките от 1,5 г. не са спирали. Няма как да си позволим да взимаме решения, които са извън рамките на закона, защото това би се отразило на редица други фактори. Онзи ден излезе годишният доклад на Българската агенция за кредитен рейтинг /БАКР/. Смятате ли, че ако имаше нарушения, БАКР щеше да затвърди рейтинга на общината. А в доклада ясно и точно е записано, че запазваме много добрия кредитен рейтинг, който надхвърля, както в загатнато в документа, този на държавата“, попита председателят на Общинския съвет.